Hva er forskjellen på formidlingssalg og kommisjonssalg?

Når du skal selge bilen din og vurderer å bruke en forhandler, er det viktig å forstå forskjellen mellom formidlingssalg og kommisjonssalg.
Det er mye usikkerhet rundt forskjellen på disse metodene, og det er mange som tror at de betyr det samme. Disse to salgsmetodene har derimot betydelige forskjeller som påvirker din rolle og ansvar etter salget.

La oss utforske forskjellene med konkrete eksempler som hjelper deg å velge den metoden som passer best for deg.

Hva er formidlingssalg?

Formidlingssalg går ut på at forhandleren selger bilen for deg, men uten å ta over risikoen dersom noe skulle skje med bilen etter salg. Les mer om formidlingssalg her: Hva er formidlingssalg?

Eksempel på salg i formidling: Si at du ønsker å selge din bil, men ikke ønsker å gjøre det på egen hånd. Du kontakter en forhandler som gir deg et estimat på hva de kan selge bilen for, og dere signerer kontrakt for oppdraget. Forhandleren fikser som regel alt av annonsering, visninger, henvendelser, overtakelse og papirarbeid. I salgsannonse og kontrakter står det gjerne at salget skjer “på vegne av kunde” og at forhandleren “ikke står solidarisk ansvarlig med selger”. Når salget er fullført er det da du som vil stå ansvarlig for eventuelle reklamasjoner i 4 år. Et slikt salg er ofte rimeligere og koster som regel mellom 10 000 og 17 000kr.

Hva er kommisjonssalg?

Ved kommisjonssalg selger forhandleren bilen i eget navn og tar over hele reklamasjonsansvaret etter salg. Les mer om kommisjonssalg her: Hva er kommisjonssalg?

Eksempel på salg i kommisjon: Du tar kontakt med en forhandler som tilbyr å selge bilen for deg. Forhandleren vil så klargjøre bilen, legge den ut på markedet og holde visninger med interessenter. Når forhandleren finner en kjøper, selger de bilen til prisen avtalt med deg. Forhandleren håndterer så alt av papirarbeid, omregistrering og selve overtakelsen. Dersom det skulle oppstå eventuelle reklamasjoner etter salg, er det forhandleren som er ansvarlig og skal håndtere dette. I de fleste tilfellene koster et slikt salg mellom 25 000 og 50 000kr.

Viktige forskjeller i praksis

Ansvar ved reklamasjon:

  • Kommisjonssalg: Forhandleren står ansvarlig for eventuelle reklamasjoner i 5 år.

  • Formidlingssalg: Du står selv ansvarlig for eventuelle reklamasjoner i 4 år.

Salgsprosessen:

  • Kommisjonssalg: Forhandleren organiserer og håndterer hele salget fra start til slutt.

  • Formidlingssalg: Forhandleren organiserer og håndterer som regel hele salget, med mindre annet er avtalt.

Forhandlerens rolle:

  • Kommisjonssalg: Forhandleren selger bilen i eget navn og er ansvarlig i etterkant av salget.

  • Formidlingssalg: Forhandleren er en mellommann mellom deg som selger og kjøper av bilen, slik en megler opptrer når du selger bolig.

Hvilken salgsmetode skal du velge?

Valget mellom disse to metodene avhenger av din komfort med risiko og økonomiske situasjon.

  1. Ønsker du minimal involvering og maksimal sikkerhet? Velg kommisjonssalg. Selv om det kan være dyrere, gir det deg ro i sinnet ved å vite at forhandleren håndterer alle aspekter av salget, inkludert etterfølgende ansvar. For den som kjøper bil vil det også være mer attraktivt å kjøpe bil og vite at de har 5 års reklamasjonsrett til forhandleren.

  2. Er du komfortabel med en viss risiko og ønsker lavere kostnader? Da kan formidlingssalg være det rette valget. Du vil ha mindre ansvar under salgsprosessen, men må være forberedt på å håndtere eventuelle reklamasjoner etter salget. Dersom du påkoster bilen en tilstandsrapport på verksted vil det medføre økt sikkerhet for deg som selger. Dersom bilen har resterende nybilgaranti vil det også øke sikkerheten for deg som selger.

I begge tilfeller er det viktig å ha en klar og detaljert kontrakt som definerer forpliktelsene og ansvarsområdene for både deg og forhandleren. Ved å forstå disse nøkkelpunktene, kan du ta en informert beslutning som best passer dine behov og forventninger. Uansett salgsmetode er det viktig at du er ærlig or informerer forhandleren om alle feil og mangler du kjenner til i henhold til opplysningsplikten.

For sammenligning av flere salgsmetoder, inkludert privat salg og innbytte, sjekk ut: Hvilken salgsmetode er rett for meg?

Oppsummering

Når du velger mellom salg i formidling og kommisjon må du tenke over hvor stor risiko du er villig til å ta og hvor mye du er villig til å betale for salget. Kommisjonssalg gir ofte en mer bekymringsfri opplevelse, men til en høyere kostnad. Formidlingssalg kan være rimeligere, men vil medføre høyere risiko dersom det skulle oppstå feil med bilen etter salget.

Trenger du veiledning til å velge rett salgsmetode?

Vi i Landmark Autosenter har lang erfaring med både formidlingssalg og kommisjonssalg. Ta kontakt med oss, så finner vi beste løsning for deg som skal selge bil.

Forrige
Forrige

Når er det beste tidspunktet på året å selge bilen?

Neste
Neste

Bilvask på vinteren - slik gjør du det