Hva er formidlingssalg?

Formidlingssalg er en salgsmetode hvor en bilforhandler selger bilen på vegne av en privatperson.

Forhandleren tar som oftest ansvar for klargjøring, fotografering, annonsering og dialog med interessenter. Når en potensiell kjøper er funnet organiserer forhandleren visning av bilen og ordner deretter alt det formelle før overtakelse ved salg.

Prosessen kan minne om prosessen ved kjøp og salg av bolig, hvor en eiendomsmegler takserer boligens verdi, fotograferer og produserer en annonse, organiserer visninger og ordner overtakelse og papirarbeid.
Du kan identifisere et formidlingssalg ved at det står “selges for kunde” eller at forhandleren “opptrer som formidler/mellommann for kunde”

Formidlingssalg har sine fordeler og ulemper, men ved å velge rett forhandler vil de fleste sitte igjen med lave skuldre og ekstra penger på konto.

Fordeler med formidlingssalg:

  1. Du får solgt bilen til markedspris.
    Vi som forhandler oppnår som oftest høyere pris enn privatpersoner, som vil si mer overskudd til deg, selv etter vårt honorar.

  2. Du får som oftest mer seriøse bud.
    Som regel oppstår det mindre pruting ved kjøp hos forhandler enn via privatperson.

  3. Bilen blir fremstilt på best mulig måte.
    Ved hjelp av skikkelig klargjøring, vask, profesjonell fotografering og en ærlig annonse vil bilen være et mer attraktivt kjøp for potensielle interessenter.

  4. Du får som oftest solgt bilen raskere.
    De fleste som leter etter bil ser utelukkende kun på biler solgt av forhandlere. Flere potensielle kjøpere = raskere salg.

  5. Du slipper å bruke tid på bilsalg.
    Potensielle kjøpere kan ringe til alle døgnets tider og spørre om de rareste ting. Ved formidlingssalg gjennom forhandler slipper du å tenke på henvendelsene og organisering av visninger. I tillegg forsikrer vi oss om at de som kommer på visning faktisk er interesserte i bilen og ikke kun kommer for å prute. Deretter forsikrer vi oss om at bilen er ren og pen slik at de på visning får sett bilen fra sin beste vinkel.

Ulemper med formidlingssalg:

  1. Selger av bilen kan sitte igjen med økt reklamasjonsansvar.
    Når man selger bil via en forhandler vil salget reguleres etter forbrukerkjøpsloven og ikke kjøpsloven. Dette medfører at kjøper har lenger reklamasjonsfrist og lavere takhøyde for å klage på mangler. Dette er for å bevare rettighetene til kjøper av bilen, slik at de ikke kjøper en bil som er i dårligere tilstand enn forventet.
    Med grundig nok forarbeid, tilstandsrapporter og gode kontrakter vil det derimot medføre en tryggere handel for både kjøper og selger.

    Du bør vurdere om du heller skal selge bilen i kommisjon for å slippe å sitte igjen med økt reklamasjonsansvar.

    Vi i Landmark Autosenter har flere tiltak for å gjøre det tryggest mulig å selge bil:

    • I alle våre pakker har vi inkludert en 16-punkts sjekk som gir kjøper av bilen en pekepinn på bilens tilstand. Oppdager vi noe uregelmessig vil vi informere kjøper om dette og anbefale tilstandsrapport hos autorisert verksted.

    • Med pakken “Annonsepakken” er det du som eier av bilen som tar deg av selve salget av bilen, men får god hjelp med vask, foto, annonseproduksjon og 16-punkts sjekk. Dette gjør det lettere å få solgt bilen, i tillegg til å øke sikkerheten.

    • Totalpakken er et kommisjonssalg som inkluderer tilstandsrapport. Dette gir en tryggere salgsprosess hvor du ikke trenger å tenke på henvendelser som kan dukke opp etter salget er gjennomført.

      Trenger du hjelp med kommisjonssalg eller formidlingssalg i Bergen? Ta kontakt med oss så hjelper vi deg med å finne den løsningen som passer best for deg.

Forrige
Forrige

Hvordan selge motorsykkelen på en enkel måte?

Neste
Neste

Selge bilen? Tips til salg av bil