Hvilken salgsmetode bør man velge når man skal selge bil?

Formidlingssalg, kommisjonssalg, innbytte, oppkjøp og privat salg er de vanligste metodene for å kvitte seg med en bil. Men hva er egentlig forskjellene? Her forklarer vi enkelt og greit fordelene og ulempene på disse salgsmetodene, slik at det blir lettere for deg å velge den som passer deg best.

Formidlingssalg

  • Definisjon: En bilforhandler selger bilen på vegne av en privatperson. Forhandleren tar ansvar for klargjøring, fotografering, annonsering og dialog med interessenter, samt organisering av visninger og papirarbeid ved salg.

  • Fordeler:

    • Du får solgt bilen til markedspris.

    • Ofte mottar man mer seriøse bud.

    • Bilen blir fremstilt på best mulig måte med vask og profesjonelle bilder.

    • Raskere salg, da de fleste ser på biler solgt av forhandlere.

    • Du slipper å bruke tid på bilsalg​​.

    • Den rimeligste salgsmetoden ved salg via forhandler - du sitter igjen med mer penger på konto.

  • Ulemper:

    • Forhandler fraskriver seg ansvar ved at bilen selges “for kunde” eller “ikke solidarisk ansvarlig med selger”.

    • Økt reklamasjonsansvar for selgeren. Salget reguleres etter forbrukerkjøpsloven, som gir kjøperen lengre reklamasjonsfrist og lavere terskel for å klage på skjulte feil og mangler​​.

    • Les mer om formidlingssalg her: Hva er formidlingssalg?

  • Tips: Med en bruktbilgaranti og tilstandsrapport blir formidlingssalg betydelig tryggere - spør derfor forhandleren om dette kan ordnes ved salg.

Kommisjonssalg

  • Definisjon: Lignende formidlingssalg, men med en vesentlig forskjell - forhandleren står ansvarlig etter salget. Forhandleren tar seg av klargjøring, annonsering, promotering, overtakelse og oppgjør​​.

  • Fordeler:

    • Selger står ikke ansvarlig for problemer med bilen etter salget.

    • Ingen bekymring for salg eller reklamasjonsansvar.

    • Kjøperen får 5 års reklamasjonsrett til forhandler i henhold til forbrukerkjøpsloven.

    • Forhandlerne mottar flere seriøse henvendelser og høyere bud, noe som kan resultere i en høyere salgssum​​​​.

  • Ulemper:

    • Siden forhandleren har høyere kostnader og risiko, medfører det høyere pris​​ på kommisjonssalg over formidlingssalg.

    • Les mer om kommisjonssalg her: Hva er kommisjonssalg?

  • Tips: Forsikre deg om at kontrakten spesifiserer at det er forhandler som er ansvarlig ved salg.

Innbytte

  • Definisjon: Bileier bytter inn sin gamle bil som en del av betalingen for en ny bil.

  • Fordeler:

    • Umiddelbar betaling ved kjøp av ny bil.

    • Ingen bekymring for salg eller reklamasjonsansvar.

    • Du beholder bilen helt til du mottar din nye bil.

  • Ulemper:

    • Lavere innbyttepris sammenlignet med potensiell salgspris. Forhandleren må dekke kostnader som klargjøring, service og reparasjoner, og ta hensyn til mulige feil og mangler​​​​.

    • Kan tape betydelige beløp sammenlignet med andre salgsmetoder​​. Innbyttepris ligger ofte på knappe 70 - 90% av markedsverdien.

  • Tips: Hent inn tilbud fra flere ulike forhandlere og undersøk den reelle markedsverdien på bilen din før et innbytte. Få kostnadsfri verdivurdering her: Verdivurdering av bil

Oppkjøp

  • Definisjon: Bileier selger sin bil direkte til en forhandler eller oppkjøper som deretter selger den videre til en høyere pris.

  • Fordeler:

    • Raskt oppgjør, ofte før bilen hentes

    • Ingen bekymring for salg eller reklamasjonsansvar.

  • Ulemper:

    • Lavere oppkjøpspris sammenlignet med potensiell salgspris.

    • Kan tape betydelige beløp sammenlignet med andre salgsmetoder. Som ved innbytte ligger oppkjøpspris ofte på knappe 70 - 90% av markedsverdien.

  • Tips: Her også bør man hente inn tilbud fra flere ulike forhandlere og undersøke den reelle markedsverdien på bilen din før et oppkjøp. Få kostnadsfri verdivurdering her: Verdivurdering av bil

Privat salg

  • Definisjon: Selgeren håndterer salget av sin egen bil uten hjelp fra en forhandler. Dette innebærer alt fra vask, fotografering, markedsføring til forhandling og salgsavslutning.

  • Fordeler:

    • Mulighet for høyere fortjeneste, ettersom det ikke er noen forhandleravgifter.

    • Full kontroll over salgsprosessen.

    • Du kan fraskrive deg alt ansvar, ettersom salget reguleres av kjøpsloven.

  • Ulemper:

    • Krever mer tid og innsats fra selgerens side, inkludert markedsføring, håndtering av henvendelser, organisering av visninger og forhandlinger.

    • Risiko for mindre seriøse henvendelser og lavere bud.

    • Du kan står fullt ansvarlig i 2 år for eventuelle problemer etter salget.

    • Det kan ta lengre tid å selge bilen, da private salgsannonser ofte tiltrekker seg færre kjøpere sammenlignet med forhandlerannonser​​.

  • Tips: Skriv en kjøpekontrakt hvor alle forhold, feil og mangler ved bilen foreligger, slik at det blir tryggest for både kjøper og selger. Vurder å selge bilen “uten reklamasjonsrett” dersom kjøper går med på dette, da vil kjøper ha høyere terskel for å klage i etterkant.

Hver metode har sine fordeler og ulemper, og det avhenger av dine prioriteringer, som hastighet, sikkerhet og ønsket salgssum, hvilken metode som passer best for deg.

Lurer du på verdien av bilen din? Ta kontakt for en kostnadsfri verdivurdering.

Forrige
Forrige

Bilvask på vinteren - slik gjør du det

Neste
Neste

Er dine dekk trygge? Dette er kravene